Billert Group | Mohon, Selamat, Mudah.

Kadar Tetap vs. Kadar Terapung dalam Pembiayaan Peribadi

fixed rate vs floating rate stockphoto

Memilih jenis kadar faedah yang tepat untuk pinjaman peribadi anda adalah keputusan penting yang boleh mempengaruhi kewangan anda dalam jangka masa panjang.

Dua jenis kadar faedah yang biasa ditawarkan adalah kadar tetap dan kadar terapung.

Memahami perbezaan antara kedua-dua jenis ini boleh membantu anda membuat pilihan yang lebih bijak.

Kadar Tetap

Kadar faedah tetap adalah kadar yang tidak berubah sepanjang tempoh pinjaman. Ini bermakna jumlah pembayaran bulanan anda akan kekal sama dari awal hingga akhir tempoh pinjaman.

Kelebihan Kadar Tetap

1. Kepastian

Pembayaran bulanan yang tetap memudahkan perancangan kewangan anda kerana anda tahu berapa yang perlu dibayar setiap bulan.

2. Keselamatan

Tidak terpengaruh oleh kenaikan kadar faedah pasaran, memberikan ketenangan fikiran bahawa pembayaran anda tidak akan meningkat.

Kekurangan Kadar Tetap

1. Kurang Fleksibiliti

Anda mungkin terlepas faedah kadar yang lebih rendah jika pasaran turun. Ini bermakna anda membayar lebih daripada yang sepatutnya jika kadar faedah pasaran menurun.

Kadar Terapung

Kadar faedah terapung berubah mengikut kadar pasaran atau penanda aras tertentu. Ini bermakna pembayaran bulanan anda boleh berubah-ubah sepanjang tempoh pinjaman.

Kelebihan Kadar Terapung

1. Potensi Penjimatan

Jika kadar pasaran turun, pembayaran bulanan anda juga akan turun, yang boleh mengurangkan jumlah keseluruhan yang anda bayar.

2. Fleksibiliti

Anda boleh menikmati kadar yang lebih rendah pada masa tertentu, memberikan anda peluang untuk menjimatkan wang.

Kekurangan Kadar Terapung

1. Ketidakpastian

Pembayaran bulanan yang berubah boleh menyukarkan perancangan kewangan anda kerana anda tidak tahu berapa yang perlu dibayar setiap bulan.

2. Risiko Kenaikan

Jika kadar pasaran naik, pembayaran bulanan anda juga akan naik, yang boleh meningkatkan beban kewangan anda.

Kesimpulan

Memilih antara kadar tetap dan kadar terapung bergantung kepada toleransi risiko dan keutamaan kewangan anda. Pertimbangkan kelebihan dan kekurangan setiap jenis sebelum membuat keputusan. Jika anda lebih suka kepastian dan kestabilan, kadar tetap mungkin pilihan terbaik. Jika anda sanggup mengambil risiko untuk potensi penjimatan, kadar terapung mungkin lebih sesuai.

Untuk membantu anda membuat keputusan yang lebih baik, muat turun senarai interest bank dan koperasi yang terkini. Klik di sini untuk muat turun sekarang!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *